تفاوت لیزر با دستگاه لیزر خانگی و دستگاه لیزر مطبی و کلینیکی

آنچه در این مطلب می‌خوانید

با افزایش تقاضا برای لیزر موهای زائد علاوه بر دستگاه‌های لیزر مطبی و کلینیکی، دستگاه‌های لیزر خانگی نیز پا به عرصه گذاشتند. هر کدام از دستگاه‌های لیزر مطبی و خانگی طرفداران مخصوص به خود را دارند. اما اینکه کدام کارایی و کیفیت بیشتری دارد و کدام یک از دستگاه‌ لیزر نتیجه بهتری را به متقاضی ارائه می‌دهد نیاز به بررسی و شناخت کافی از ویژگی‌ها، نحوه عملکرد و کارکرد دستگاه‌ها می‌باشد. این مقاله با هدف آشنایی بیشتر و درک بهتر تفاوت‌ها و ویژگی‌های دو دستگاه لیزر کلینیکی و مطبی نوشته شده است، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه فرمایید.

دستگاه لیزر خانگی بهتر است یا دستگاه لیزر کلینیکی ؟

تصویر استفاده از لیزر خانگی و مطبی

لیزر موهای زائد از محبوب ترین و رایج ترین روش های رفع موهای زائد است که میلیون ها طرفدار در سراسر جهان دارد. از بین روش‌های از بین بردن موهای زائد، این روش روند طبیعی رشد مو را به شدت مختل می‌کنند؛ ابتدا پرتو لیزر توسط لیزر بار یا فلش لامپ (با توجه به نوع دستگاه) تولید شده و به واسطه هندپیس به سطح پوست ساطع می‌شود. این اشعه لیزر فولیکول مو را از بین برده و در نهایت منجر به تضعیف ساقه موی تولید شده می‌شود.  روش لیزر، طول موج لیزر و مدت زمان هر پالس را بر اساس رنگ پوست، ضخامت مو، تاریخچه درمان و رنگ مو تغییر می دهد. در لیزر موهای زائد نیاز به تکرار درمان حداقل تا 6 جلسه است. بیشترین تفاوت دو دستگاه لیزر خانگی و کلینیک در قدرت و میزان انرژی دستگاه‌ها در حذف موهای زائد می‌باشد.

جدول تفاوت دستگاه لیزر کلینیکی و دستگاه لیزر خانگی

دستگاه لیزر خانگی دستگاه لیزر مطبی
عدم نیاز به طی کردن مسیر برای حذف موهای زائد نیاز به مراجعه به کلینیک برای حذف موهای زائد
بدون نظارت پزشک متخصص تحت نظر پزشک متخصص
اثربخشی و قدرت کم اثربخشی و قدرت بالا
کارایی کم کارایی زیاد
دوره درمان طولانی دوره درمان کوتاه
ماندگاری و نتایج کوتاه مدت ماندگاری و نتایج بلند مدت
محدودیت در لیزر نواحی مختلف عدم محدودیت در لیزر نواحی مختلف
ارزان گران

آیا لیزرهای خانگی کارآمد هستند؟

تجهیزات لیزر خانگی دارای کنترل های ساده، سوئیچ های ایمنی و ویژگی هایی هستند که اساساً همه می توانند از آنها استفاده کنند. این دستگاه از طول موج های بسیار ضعیفی استفاده می کند و دستگاه های IPL خانگی نباید انرژی زیادی برای کار کردن مصرف کنند. متخصصان و پزشکان اغلب دستگاه های رفع موهای زائد خانگی را رد می کنند زیرا دستگاه های لیزر موهای زائد حرفه ای کارایی طول موج مناسبی ندارند، بنابراین نمی توانند موهای زائد را برای همیشه و به صورت دائمی حذف کنند. رفع موهای زائد با استفاده از دستگاه لیزر مطبی داخل کلینیک توسط اپراتورهای آموزش دیده و مجرب انجام شده و تمام نواحی بدن به صورت تخصصی لیزر می شود.

محدودیت های لیزر خانگی نسبت به دستگاه های لیزر کیلنکی

دستگاه‌های لیزر خانگی در مقایسه با دستگاه‌های لیزر مطبی و کلینیکی محدودیت‌هایی دارند. به عنوان مثال، لیزر خانگی عمدتاً برای پوست‌های روشن و موهای بسیار تیره موثر است، در حالی که دستگاه‌های لیزر کلینیکی برای طیف گسترده‌تری از رنگ پوست و مو (به جز پوست‌های تایپ 6 با موهای سفید) کارایی دارند.

لامپ‌های لیزر خانگی قابل تعویض نیستند، در حالی که تمام قطعات دستگاه‌های لیزر کلینیکی قابل تعویض و تعمیر هستند. از دیگر محدودیت‌های دستگاه‌های خانگی، قدرت کمتر آن‌ها است که باعث می‌شود موها به حالت خواب بروند و در آینده حتی ممکن است تاثیر درمان‌های کلینیکی را کاهش دهد. در واقع، افرادی که پس از استفاده از لیزر خانگی به درمان کلینیکی می‌پردازند، ممکن است نتایج طولانی‌تری نسبت به کسانی که از ابتدا درمان کلینیکی را انجام داده‌اند، مشاهده کنند.

تفاوت لیزرهای خانگی و مطبی از نظر قیمت

تصویر تفاوت لیزر خانگی و مطبی از نظر قیمت

لیزرهای خانگی به نسبت لیزرهای کلینیکی بسیار ارزان‌تر بوده و از هزینه‌های نگهداری کمتری نیز برخوردار می‌باشند. اما این ارزانی بی دلیل نبوده و از کارایی و اثرگذاری کمتری به نسبت دستگاه کلینیکی نیز بهره می‌برد. در مقابل آن دستگاه‌های کلینیکی در حالی که بسیار گران‌تر هستند، کارایی و اثرگذاری بیشتری داشته و نتایج بهتری را در مدت زمان کمتری به مراجعین ارائه می‌دهد. اما با توجه به اینکه برای لیزر موهای زائد با دستگاه‌های خانگی نیازی به مراجعه به کلینیک و پرداخت ماهیانه هزینه لیزر نبوده برخی افراد لیزرهای خانگی را ترجیح می‌دهند.

بنابراین اگر هزینه و قیمت دستگاه برایتان فاکتور مهمی است و به ارزان بودن لیزر توجه می‌کنید، ما لیزرهای خانگی را به شما پیشنهاد می‌دهیم، اما در صورتی که نتیجه دهی و کارایی دستگاه برایتان اهمیت بیشتری دارد، مراجعه به کلینیک‌ها و استفاده از لیزرهای مطبی بهترین انتخاب برای شما می‌باشد

هزینه دستگاه لیزر خانگی و مطبی

هزینه جلسات لیزر در کلینیک‌ها و مطب‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین آنها شامل نوع دستگاه موجود، ناحیه درمانی مراجعه‌کننده و موقعیت مکانی کلینیک یا مطب می‌باشد. بر این اساس، هزینه هر جلسه لیزر در این مراکز از حدود ۵۰۰ هزار تومان تا ۱۵ میلیون تومان متغیر است. در مقابل، انجام لیزر در خانه با استفاده از دستگاه لیزر موهای زائد خانگی با قیمتی بین ۷ تا ۹ میلیون تومان همراه با استفاده از ژل اولتراسونیک به قیمتی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان، به طور کلی هزینه‌های کمتری را در بر خواهد داشت.

تفاوت در تماسی و غیر تماسی بودن

دستگاه های لیزر خانگی به صورت کلی تماسی هستند از طرف دیگر، دستگاه‌های لیزر کلینیکی بسته به نوع و تکنولوژی‌شان در هر دو حالت تماسی یا غیرتماسی هستند. دستگاه‌های دایود و SHR از نوع تماسی نیز می‌باشند، این دستگاه ها از لیزربار و لامپ زنون استفاده می‌کنند که در سر هندپیس قرار دارند. در مقابل آن، دستگاه‌های الکساندرایت (الکس) از نوع غیرتماسی می‌باشند؛ لیزرهای الکس از لامپ زنون به عنوان منبع استفاده می‌کنند. در این دستگاه‌ها، لامپ درون راد دستگاه قرار دارد و با استفاده از فیبر نوری، انرژی لیزر به پوست انتقال داده می‌شود. دستگاه غیرتماسی نیازی به استفاده از ژل ندارند، زیرا لیزر به طور مستقیم با پوست در تماس نیستند و این اتصال نداشتن با پوست از انتقال بیماری پوستی جلوگیری می‌کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع به شما مقاله تفاوت دستگاه لیزر تماسی و غیر تماسی  پیشنهاد می کنیم.

تفاوت دستگاه لیزر مطبی و خانگی از لحاظ کارکرد

تصویر تفاوت دستگاه لیزر خانگی با دستگاه لیزر کلینیکی از لحاظ کارکرد

اثربخشی لیزر به عواملی مانند نوع پوست، تراکم موهای ناخواسته، ژنتیک و رنگ مو و پوست بستگی دارد؛ لیزرهای خانگی به دلیل اینکه سایز کوچک‌تری دارند، در هر پالس ناحیه‌ی کوچک‌تری را پوشش داده و از همه مهمتر به دلیل انرژی پایین‌تری که دارند به میزان کمتری به عمق پوست نفوذ می‌کند که در نتیجه اثرگذاری دستگاه کمتر می‌شود. همین عامل باعث افزایش مدت زمان کار با دستگاه لیزر می‌شود.

در حالی که با روش‌های لیزر حرفه‌ای زمان کمتری برای مشاهده نتایج اولیه نیاز خواهید داشت. لذا اشعه لیزر با قدرت بالایی بر روی پوست ساطع شده و به ساختار هدف (فولیکول های مو) نفوذ می کند و متقاضیان می‌توانند در مدت زمان کمتری به نتیجه‌ی مطلوب خود برسند. لیزرهای مطبی با هندپیس و اسپات سایزهای مختلف و عمق نفوذ بیشتر در بازه زمانی کمتری عمل لیزر موهای زائد را انجام می‌دهند.

تفاوت دستگاه لیزر خانگی و کلینیکی از نظر طول موج

لیزرهای خانگی معمولا از تکنولوژی IPL و SHR برای لیزر موهای زائد استفاده می‌کنند که این دسته از دستگاه‌ها به عنوان شبه لیزرها نیز در بازار شناخته می‌شوند. دستگاه‌های شبه لیزر از نظر ویژگی و کارکرد تقریبا مشابه دستگاه‌های لیزر هستند اما از طول موج ضعیف‌تری برخوردار هستند. در نتیجه نمی‌توانند به طور دائمی موهای زائد را از بین ببرند. اما همین عامل می‌تواند به عنوان یک نقطه قوت لیزرهای خانگی نیز به شمار برود؛ چرا که لیزرهای خانگی از پالس‌‌های کوتاه با قدرت کمتری استفاده می‌کند که باعث شده احساس درد و سوزش به کمترین حد ممکن برسد یا بدون درد نیز گفته شود.

زمینه های کاربردی لیزرهای خانگی و مطبی

این یکی از مهم ترین تفاوت های لیزر حرفه ای با لیزر خانگی است. در روش حذف موهای زائد با استفاده از تجهیزات حرفه ای در کلینیک، اساساً هیچ محدودیتی برای استفاده از قسمت های مختلف بدن وجود ندارد (مگر اینکه متخصص به هر دلیلی شما را از تابش لیزر به قسمت های خاصی از بدن منع کرده باشد)؛ اما در در مورد تجهیزات لیزر خانگی، محدودیت هایی برای استفاده از آن در نواحی مختلف بدن وجود دارد؛ شما نمی توانید از دستگاه لیزر خانگی برای از بین بردن موهای زائد در نواحی زیر استفاده کنید:

  • محل خالکوبی
  • محل خال تولد
  • صورت
  • آلت تناسلی مردانه
  • ابرو
  • گوش
  • نوک پستان

افراد مجاز به استفاده از تجهیزات لیزر خانگی و مطبی

در کلینیک های زیبایی هیچکس به جز اپراتور حرفه ای دستگاه لیزر موهای زائد حق استفاده از دستگاه را ندارد و اپراتور دستگاه حتما می‌بایست با نحوه کار با دستگاه آشنا بوده و مهارت و تجربه زیادی داشته باشد. این در حالی است که هر شخص می‌تواند در خانه با دستگاه لیزر خانگی موهای زائد خود را از بین ببرد؛ البته با لیزر خانگی هم به یک دانش سطحی جهت کار با دستگاه نیاز است. اما به دلیل اینکه لیزر موهای زائد با دستگاه خانگی تحت نظر پزشک انجام نمی‌شود احتمال بروز یک سری عوارض مثل سوختگی، التهاب، تورم و… وجود دارد.

جوابدهی دستگاه لیزر خانگی و کلینیکی

دستگاه لیزر تماسی

شرایط خرید دستگاه لیزر خانگی و مطبی

از آنجایی که قیمت دستگاه‌های لیزر حرفه‌ای کلینیکی بسیار بیشتر از خانگی بوده و برای استفاده از آن حتما می‌بایست فرد آموزشات لازم را ببیند و از تنطیمات دستگاه آگاه باشد؛ لیزهای مطبی فقط در کلینیک‌ها وجود دارد و افراد معمولی مجاز به استفاده و خرید این دسته از دستگاه‌ها نمی‌باشند. اما لیزرهای خانگی را هر شخص می‌تواند تهیه و خریداری کرده و در منزل خود نگه دارد. اگر قصد خرید و اگاهی از قیمت دستگاه لیزر مطبی و خانگی را دارید می‌توانید با کارشناسان فروشگاه کادا طب به شماره تماس 0937113598، مشورت نمایید.

استفاده از لیزر خانگی بهتر است یا لیزر کلینیک؟

استفاده از لیزر خانگی بهتر است یا مطبی ؟

استفاده از دستگاه لیزر خانگی کمی دشوارتر از لیزر حرفه‌ای است زیرا باید آموزش های ویژه ای در مورد نحوه استفاده از دستگاه لیزر موهای زائد دریافت کنید. در حالی که لیزرهای کلینیکی تنها یک فرد خبره و با تجربه و مهم تر از همه زیر نظر پزشک صورت می‌گیرد که همین امر احتمال بروز عوارض لیزر را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. در نتیجه می‌توان گفت نتیجه دهی لیزر موهای زائد با دستگاه‌های مطبی به دلیل ماهیت حرفه‌ای‌شان سریع‌تر است، اما لیزرهای خانگی نتایج خود را در مدت زمان طولانی‌تری نشان می‌دهند.

بنابراین اگر بخواهیم به سوال کدام دستگاه لیزر بهتر است پاسخ دهیم باید بگوییم که کاملا به شما بستگی دارد؛ اگر به دنبال نتایج سریع و درمانی ایمن زیر نظر متخصص هستید، می توانید برای لیزر درمانی حرفه ای به کلینیک مراجعه کنید. بهتر است دستگاه لیزر خود را با درک کامل از موارد زیر انتخاب کنید:

تجربیات دیگران در موارد مشابه
درک جامعی از وضعیت جسمانی خود داشته باشید
با یک متخصص زیبایی مشورت کنید
به سوالات اساسی مانند “چه تجهیزاتی برای لیزر نیاز است؟” پاسخ دهید.
امیدواریم پس از مطالعه این مقاله بتوانید برای انتخاب روش لیزر تصمیم بگیرید