فلوئنس لیزر چیست؟

فلوئنس لیزر چیست؟
آنچه در این مطلب می‌خوانید

وقتی از قدرت دستگاه‌های لیزر صحبت می‌کنیم، می‌توان به پارامترهای مختلفی اشاره کرد که هر یک تأثیر قابل‌توجهی بر عملکرد و بازدهی دستگاه دارند. یکی از پارامترهای کلیدی که نقش مهمی در تعیین این قدرت، میزان اثربخشیو حتی ایمنی دستگاه نیز دارد، فلوئنس (Fluence) یا همان انرژی لیزر است. در این مقاله، به بررسی اهمیت فلوئنس و تأثیر آن بر عملکرد دستگاه لیزر می‌پردازیم.

فلوئنس لیزر به معنای مقدار انرژی است که طی یک پالس لیزری از دستگاه لیزر به سطح پوست ساطع می‌شود و در واقع توان خروجی لیزر را نشان می‌دهد. این انرژی که از طریق لیزر و به واسطه هندپیس بر روی پوست اعمال می‌شود، یکی از عوامل تعیین‌کننده در میزان تأثیرگذاری لیزر محسوب می‌شود. انرژی در دستگاه‌های لیزر بر حسب ژول بر سانتی‌متر مربع اندازه‌گیری می‌شود و میزان آن بر حسب آستانه تحمل درد زیباجو و استراتژی اپراتور در حذف موهای زائد، اندازه گیری می‌شود.

اهمیت تنظیم فلوئنس در لیزر موهای زائد

فلوئنس در دستگاه‌های لیزر به معنای نفوذ نیز به کار می‌رود. در دستگاه‌های دایود، شدت جریان یا میزان نفوذ انرژی در سورس‌های لیزر افزایش می‌یابد، در حالی که در لیزرهای لامپی، با افزایش شدت تحریک لامپ، قدرت نفوذ افزایش پیدا می‌کند. هرچه شدت و میزان نفوذ بیشتر شود، میزان نفوذ نور لیزر در سطح پوست نیز افزایش می‌یابد. تأثیر فلوئنس و شدت درجات آن در لیزر موهای زائد بسیار حائز اهمیت است، چرا که این عوامل به طور مستقیم بر نتایج و اثربخشی درمان تأثیر می‌گذارند. انتخاب درست فلوئنس می‌تواند تضمین‌کننده نتایج مطلوب و کاهش عوارض احتمالی باشد.

اهمیت تنظیم فلوئنس

نقش فلوئنس در نتایج دستگاه لیزر 

تنظیم میزان نفوذ لیزر موهای زائد یکی از مهم‌ترین عوامل در تعیین میزان تأثیرگذاری و اثربخشی درمان است. فلوئنس لیزر باید متناسب با شرایط و سیستم بدنی هر مراجعه کننده تنظیم شود. در صورتی که شدت جریان به درستی تنظیم نشود و بیشتر یا کمتر از مقدار مناسب باشد، متقاضی لیزر مو ممکن است اثربخشی و جوابدهی لازم را مشاهده نکرده و همین عامل باعث افزایش تعداد جلسات لیزر نیز می‌شود.

اهمیت تنظیم میزان انرژی در کاهش خطرات جانبی لیزر مو

میزان نفوذ یا فلوئنس لیزر با افزایش انرژی ارتباط مستقیمی دارد. به همین دلیل، در برخی از دستگاه‌های لیزر، فلوئنس را معادل با افزایش انرژی سورس یا لامپ می‌دانند. بنابراین هرچقدر شدت انرژی یا میزان نفوذ بیشتر شود، نور بیشتری به سطح پوست وارد می‌شود. اما نکته مهم این است که شدت انرژی باید تا حد مجاز افزایش یابد، زیرا پوست تنها تا یک میزان مشخص می‌تواند در برابر تابش نور لیزر مقاومت کند در غیر این صورت بدن زیباجو با عوارض و خطرات جانبی روبه رو می‌شود. در صورتی که شدت نور از این حد مجاز فراتر رود، پوست مقاومت خود را از دست داده و در نهایت سطح پوست دچار سوختگی می‌شود.

تنظیم فلوئنس متناسب با پوست و مو

شدت جریان در دستگاه لیزر یا به اصطلاح فلوئنس لیزر در صورتی که متناسب با نوع پوست و مو تنظیم شود، فقط فولیکول‌های مو را از بین برده و به بافت‌های اطراف آسیبی نمی‌رساند، همچنین به بالا رفتن بازدهی لیزر نیز کمک بسیاری می‌کند. برای مثال برای پوست‌های سفید از فلوئنس بالاتر استفاده می‌شود در حالی که پوست‌های تیره‌تر با فلوئنس پایین‌تر می‌توانند به نتیجه مطلوب برسند.

تاثیر فلوئنس در درمان لیزری

شدت انرژی در درمانهای لیزری از اهمیت ویژه‌ای برخودار است، زیرا فلوئنس لیزر به‌طور مستقیم بر موفقیت درمان و اثربخشی آن در مقابله با مشکلات مختلف پوستی تأثیر می‌گذارد. این مشکلات می‌تواند شامل مواردی مانند لک‌های پوستی، چین و چروک، یا حتی بافت‌های آسیب‌دیده باشد. انتخاب و تنظیم صحیح میزان نفوذ می‌تواند نتایج درمان را بهبود بخشد و باعث شود که لیزر به‌طور دقیق و مؤثر بر روی نواحی مورد نظر عمل کند. از طرف دیگر تنظیم نادرست این پارامتر می‌تواند به نتایج غیرقابل پیش بینی یا حتی مضر نیز منجر شود.

بنابراین، می‌توان گفت فلوئنس لیزر یکی از پارامترهای کلیدی در انتخاب دستگاه لیزر است که نقش مهمی در تعیین قدرت لیزر برای جوابدهی و نتایج مطلوب می‌باشد. در صورتی که به دنبال دستگاه لیزری با کیفیت و با قیمت مناسب هستید، به شما خرید دستگاه لیزر از کادا طب را پیشنهاد می‌دهیم.

شدت انرژی در انواع دستگاه لیزر

مقدار دقیق فلوئنس لیزر برای هر دستگاه لیزر به‌طور کلی قابل تعیین نیست، زیرا هر سازنده با توجه به طراحی دستگاه و اهداف خاص خود و با توجه به نرم افزاری که برنامه نویس می‌نویسد، مقدار جریان لیزر را تنظیم می‌کند. بنابراین، شدت انرژی در انواع دستگاه لیزر و در هر برندی متفاوت می‌باشد. همچنین یکی دیگر از دلایل تفاوت فلوئنس در انواع لیزر ویژگی‌های هر لیزر می‌باشد؛ برای مثال دستگاه الکساندرایت که مناسب پوست پوست‌های روشن می‌باشد، معمولا از فلوئنس‌های بالاتر برای لیزر موهای زائد استفاده می‌کند.

در صورتی که قصد دارید در رابطه با ویژگی‌های انواع دستگاه لیزر آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله انواع طول موج در دستگاه لیزر مناسب تایپ‌های مختلف پوست و مو را مطالعه نمایید.

عوامل تاثیرگذار درجه‌بندی فلوئنس لیزر

عوامل تاثیرگذار در تنظیم فلوئنس

تنظیم فلوئنس دستگاه لیزر در انواع مختلف پوست نیازمند توجه به چندین عامل است تا هم به نتایج مطلوب در کوتاه‌ترین زمان دست یافت و هم خطرات و عوارض احتمالی را به حداقل رساند.

  1. برای هر نوع پوستی با توجه به رنگ و میزان ضخامت آن، باید فلوئنس مناسب بر روی دستگاه تنظیم شود. برای مثال پوست‌های روشن معمولاً با میزان نفوذ بالاتری به نتایج مطلوب می‌رسند، اما با تیره‌تر شدن پوست، شدت جریان نیز کاهش می‌یابد. برای لیزر پوست‌های سبزه و گندمی، باید نور لیزر دستگاه با شدت کمتری به سطح پوست تابانده شود. همچنین، پوست‌های تیره با مقدار انرژی پایین‌تر می‌توانند به نتایج مطلوبی دست یابند.
  2. علاوه بر نوع پوست، عواملی همچون ضخامت مو، رنگ مو، و به‌ویژه حجم موهای ناحیه تحت درمان، به‌طور قابل توجهی در تنظیم فلوئنس تأثیر دارند. همچنین، توجه به میزان مقاومت و آستانه تحمل درد مراجعه‌کننده بسیار مهم است. اگر بیمار در حین درمان احساس درد کند، ضروری است که انرژی دستگاه کاهش یابد تا هم راحتی بیمار حفظ شود و هم از بروز عوارض جانبی جلوگیری گردد.

آیا لیزر برای پوست ضرر دارد؟

لیزر موهای زائد هیچگونه ضرری برای پوست ندارد. اشعه لیزر به گونه‌ای طراحی شده است که تنها فولیکول‌های مو را هدف قرار دهد و آن‌ها را از بین ببرد، در حالی که آسیبی به پوست یا بافت‌های اطراف نمی‌رساند. این اشعه تنها به عمق حدود ۱.۵ میلی‌متر از پوست نفوذ می‌کند، که در این عمق فولیکول‌های مو قرار دارند. این ویژگی باعث می‌شود که لیزر موهای زائد به‌صورت ایمن و بدون ضرر برای سایر قسمت‌های بدن انجام شود. تنها در صورت عدم توانایی اپراتور و مهارت کافی فرد در تنظیم دقیق فلوئنس، ممکن است لیزر برای مراجعین با عوارض و مشکلاتی همراه باشد.

عوارض بالا بردن فلوئنس

به گفته سایت ncbi.nlm.nih.gov تولیدکنندگان دستگاه‌های لیزر تلاش می‌کنند تا با دستیابی به فلوئنس بالا و پالس‌های کوتاه‌مدت، اثربخشی بیشتری به‌دست آورند. اگرچه فلوئنس بالا به کاهش بهتر موها کمک می‌کند، اما می‌تواند باعث افزایش درد و ریسک عوارض جانبی شود. این عوارض شامل سوختگی حرارتی، تاول، تغییرات رنگدانه‌ای و زخم است. با این حال، مشاهده شده که شدت کمتر لیزر نیز می‌تواند به آسیب در ساختار فولیکولی منجر شود.

با توجه به این توضیحات، می‌توان نتیجه گرفت که برای جلوگیری از آسیب و حفظ اثربخشی لیزر، بهتر است اگر اپراتور هستید ابتدا به صورت تخصصی توسط افراد متخصص و باتجربه آموزش‌های لازم را ببینید. سپس، متناسب با شرایط هر فرد، شدت جریان انرژی دستگاه را به دقت تنظیم کنید تا بازدهی دستگاه را بالا برده و همچنین از خطرات احتمالی جلوگیری شود.